4 redenen waarom CDD leuk is!
Je ziet ze misschien wel eens in het lijstje van zoekresultaten staan als je op een vacaturesite kijkt: Customer Due Diligence, ofwel CDD analist, gevraagd. Maar wat is het eigenlijk? Waarom zou dit iets voor jou kunnen zijn? In dit artikel leggen we het vakgebied toe. We bespreken tevens waarom het misschien wel eens een verrassende carrièrewending voor jou kan zijn.
Wat is customer due diligence dan?
Als je de naam heel letterlijk vertaalt, dan staat het voor gepaste klant zorgvuldigheid. Met andere woorden, het raakt aan het kennen van je klant. Leuk, kun je denken: customer service dus? Nee, dat dus niet. Customer Service richt zich op de wensen van de klant en hoe je daar je diensten op kunt enten.
Dat soort functies zijn wel bekend. Wat CDD anders maakt, is naar je klanten kijken met een detective-blik. Ofwel de vraag beantwoorden: deugt deze klant wel echt? Is het een goede zakenpartner? Of waar laat ik mezelf mee in als ik er zaken mee doe?
Een functie van belang
Een CDD analist doet belangrijk werk voor een bedrijf. Als je het werk zorgvuldig uitvoert, dan krijgt het grote waardering van je hoogste baas. Je hebt immers zakenpartners betrouwbaar gemaakt en onbetrouwbare partijen buiten de deur gezet.
Maar niet alleen voor je bedrijf is het belangrijk werk: customer due diligence houdt zich ook bezig met belangrijke wettelijke taken. De Sanctiewet van 1997 vormt bijvoorbeeld de basis voor bedrijven om witwaspraktijken en terrorismefinanciering tegen te houden. Hoe goed voel jij je wel niet, als jij kunt zeggen dat je dit soort praktijken hebt weten tegen te houden?
Een kijkje in veel keukens
Het werkveld van customer due diligence breidt zich steeds meer uit. We leven bijvoorbeeld momenteel in een vrij dynamische tijd, waarin veel verschillende bedrijven sneller worden opgericht en assertiever zaken doen.
Financiële instellingen, zoals banken, krijgen hierdoor heel veel zakelijke voorstellen om in bijvoorbeeld startup bedrijven te investeren of leningen te verschaffen. Dit betekent dat het werk van de CDD analist een grote diversiteit aan bedrijven moet doorlichten. Je krijgt daardoor veel bedrijvigheid onder ogen, en je leert zien hoe bedrijven eigenlijk zijn georganiseerd.
Het naadje van de data-kous
Het neusje op de zalm is, dat de customer due diligence ook steeds meer middelen in haar tool box krijgt voor de analyses. Er is in dit digitale tijdperk veel meer aan kennis en data beschikbaar over klanten. Dit maakt dat jij als analist je creativiteit en je skills met digitale tools kan uitputten.
Zo kun je gegevens over je klant dusdanig combineren dat je nieuwe inzichten over je klant kunt laten zien. Als CDD – detective kun je dus dat naadje van de data-kous boven krijgen, waar jij je baas van versteld doet staan!